Kako da posetioci lakše i duže čitaju vaš blog

prikaz bloga na tabletu

Kada posetioci dođu na vaš sajt imaju samo par sekundi pre nego što odluče da li će se tu zadržati i nastaviti čitanje članka i pregledanje sajta/bloga. Nebrojeno puta je rečeno da postoji samo jedna šansa za prvi utisak i to je potpuno tačno. Pažnja ljudi se smanjuje i sada je kraća nego ikada. Zbog toga je potrebno da uredite stranice i tekstove na svom blogu tako da posetioci ostanu na njima i izdvoje svoje dragoceno vreme da ih pročitaju.

Prilikom uređivanja članka potrebno je posvetiti malo vremena oblikovanju teksta i kreiranju vizuala koji će ga upotpuniti.

Kako urediti tekst za lakše čitanje

Jedan tekst može proći potpuno nezapaženo samo zato što nije privlačan posetiocima koji brzo odlaze sa sajta, ne pročitavši više od dve rečenice. Slova su sitna, pasusi su dugački ili ih uopšte nema, nema slika i grafika, ni podnaslova… Ako se isti tekst preoblikuje i uredi, može dovesti do velike čitanosti, interakcije i daljeg deljenja.

Niko ne voli da čita tekstove koji izgledaju kao da nemaju kraja

Dugački pasusi su teški za čitanje i zato ih treba deliti na manje celine koje se lakše čitaju i bolje drže pažnju. Ljudska pažnja je spala na samo 4-6 sekundi i zato je potrebno da iskoristite to malo vremena da posetioce zadržite na stranici da bi nastavili da čitaju tekst. Monolitne, beskrajne pasuse podelite na više manjih. Istraživanja su pokazala da kraći pasusi privlače 50% više pažnje od dugačkih. Zbog toga pravite česte prorede u tekstu.

Koristite naslove i podnaslove

Podnaslovi lepo razdvajaju pasuse i organizuju delove teksta tako da posetioci mogu lako da se kreću po članku. Dodavanje podnaslova povećava razumevanje teksta za 12%, pokazuje drugo istraživanje. Ukoliko neko nema vremena da čita ceo tekst, na primer čita na mobilnom telefonu u autobusu, uz pomoć podnaslova će lakše pronaći tačno onaj deo koji ga interesuje i zbog kojeg je tražio i posetio vaš sajt.

Koristite liste, tabele, citate, embedovane objave sa društvenim mreža

U tekstovima treba koristiti razne formate teksta, kao što su numerisane liste i liste sa tačkama (bullets). One privlače pažnju onih nestrpljvih posetilaca koji brzo prelaze preko teksta skenirajući u potrazi za važnim delovima. Ako je nešto postavljeno u formi liste, onda je to verovatno važno i zato se čitaoci zadržavanju na tim telovima članka.

Pored lista možete postavljati tabele, ako treba da predstavite određene brojčane podatke. Takvi podaci unutar teksta mogu da budu vrlo dosadni, pa je bolje da se nalaze u tabeli, koja je mnogo preglednija. Tabelu možete napraviti kao sliku ili uz pomoć nekog od brojnih dodataka za tu namenu.

Još jedan od načina da razbijete dugačke pasuse su citati. To mogu biti citati određenih osoba, a koji imaju veze sa tekstom, ali kao citat možete iskoristiti i neku važnu rečenicu iz teksta koju treba posebno izdvojiti.

Ako na društvenim mrežama pronađete zanimljivi tvit ili status, koji je javno vidljiv, ubacite ga u članak. Sigurno će se dobro uklopiti u tekst.

Koristite boldirana slova

Važne delove teksta izdvojite korišćenjem podebljanih slova, koja deluju kao magnet za brze oči. Međutim, nemojte preterivati sa “boldiranjem” jer ćete onda postići suprotan efekat – zbog previše naznačenih delova teksta čitaoci neće moći da odrede šta je zaista važno. Previše podebljanih reči izgleda kao kada studenti podvuku veći deo stranica knjige, pa posle ne mogu da pronađu ono što im je bitno za ispit.

Koristite linkove u tekstu

Kako biste čitaocima dali mogućnost da pročitaju više o određenoj temi o kojoj ste ranije pisali ili o kojoj mogu pročitati na nekom drugom sajtu, u tekst ubacite i te linkove. Neka linkovi budu uočljivi.

Koristite vizuale u člancima

Slike obogaćuju članke i čine da posetioci duže ostanu na sajtu. One mogu biti informativne, tako da se iz njih jasno mogu saznati ključne poruke teksta, jer slika govori 1000 reči. Ona može da služi kao odlična pauza kod velikih tekstova. Od vizuala možete korisititi:

  • svoje originalne fotografije,
  • stock fotografije (kupljene i besplatne),
  • ručno napravljene crteže i slike,
  • grafikone…

Potrebno je istaći da previše slika može da izazove suprotan efekat i da odvrati posetioce od čitanja teksta koji sledi posle njih. Kao i u svemu i ovde je bitna umerenost. Izuzetak su tutorijali kod kojih se očekuje puno slika sa objašnjenjima određenih postupaka i procesa, kao i razni foto izveštaji.

Dodajte druge formate sadržaja

Pored klasičnog teksta možete imati i sliku infografik sa podacima koji se već nalaze u tekstu. Neko više voli da čita tekst, a neko da to vidi sažeto na slici.

Možete napraviti i audio snimak objavljenog teksta, koji posetioci mogu slušati dok rade nešto drugo na računaru, ili video snimak, gde će imati potpuni audio i vizuelni doživljaj vašeg teksta.

Možete koristiti i slajd šou, kao što je npr. servis slideshare, koji će vam biti dobar i za SEO, jer će biti indeksiran od strane pretraživača i može vam doneti dodatnu posetu, a kao slideshare link se može deliti na društvenim mrežama.

Tehnička strana sajta

Koristite temu koja je prilagodljiva različitim uređajima

Korišćenjem responsive, mobile friendly teme sajt će se lepo prikazivati na svim uređajima, bez obzira da li je posetilac na desktop računaru, laptopu, tabletu ili pametnom telefonu.

Broj korisnika mobilnih uređaja je se stalno uvećava i morate razmišljati kako oni vide vaš sajt. Ukoliko im se na mobilnom telefonu otvara stranica koja je predviđena za desktop rečunare, ona će se sporo učitavati, možda neće biti sve na svom mestu, a slova će biti vrlo sitna, pa će posetilac morati da zumira kako bi pročitao članak, ako uopšte ostane na sajtu.

Još jedan dobar razlog za upotrebu responsive dizajna je da će se sajt koji je “mobile friendly” bolje rangirati u pretragama.

Uklonite nepotrebne informacije iz sajdbarova

Te informacije skreću pažnju posetilaca, koji umesto da budu koncentrisani na tekst i CTA (poziv na akciju) u njemu. U sajdbar mogu mogu biti uključene korisne informacije, kao što su vaša biografija ili kratki opis kompanije, nalozi na društvenim mrežama kako bi se čitaoci povezali sa vama, najnoviji članci, poziv za prijavu na newsletter.

Sajt mora brzo da se otvara

Brzina sajta igra ključnu ulogu u kreiranju prvog utiska kod posetilaca i njihovu odluku da li će ostati na sajtu ili ga napustili i pre kompletog učitavanja strane. Izaberite kvalitetnu temu, koristite samo potrebne, a proverene dodatke, uključite keširanje na sajtu, smanjite slike na prihvatljivu veličinu… Sve to će ubrzati sajt, a kojom se brzinom on otvara možete proveriti na Google PageSpeed alatki.

Svaki sajt/blog i tip članka ima svoju namenu i ciljnu grupu, te zahteva poseban pristup formatiranju. Nije potrebno primeniti sve gore navedene savete, već samo one odgovarajuće. Testirajte različite kombinacije i pronađite onu koja vam najviše odgovara.

Ostavite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *